V pondělí 19. května jsme se sešli v krásných prostorách Hospoda Slezský Grunt Smolkov, kde proběhlo inspirativní setkání partnerů cestovního ruchu z celého regionu a držitelů značky OPAVSKÉ SLEZSKO regionální produkt. Dorazilo kolem 60 účastníků z řad podnikatelů, zástupců měst, obcí, turistických atraktivit i regionálních výrobců. Společně sdíleli zkušenosti, diskutovali o výzvách i příležitostech regionu a nahlédli do připravovaných novinek.


Regionální pivo na úvod? Proč ne!
Celé setkání začalo netradičně – zajímavým představením prostor Slezského gruntu, která zahrnovala prohlídku penzionu, wellness a restaurace. Zde na návštěvníky čekalo překvapení ve formě ochutnávky piva z Rohova, vedenou samotným majitelem pivovaru panem Komárkem. Nešlo jen o přípitek – ale o krátký, zábavný a zároveň poučný úvod, který účastníky příjemně naladil.



Přívětivá slova na úvod
V úvodním slovu přivítal účastníky primátor města Opavy a předseda destinační společnosti Ing. Tomáš Navrátil, který ocenil zapojení partnerů a s tím související rozvoj destinace. Zdůraznil, že prostředky z poplatků za pobyt ve městě Opava se v plné výši vrací zpět do rozvoje turistiky. Za Místní akční skupinu Opavsko se úvodního slova ujal Petr Chroust a za Místní akční skupinu Hlučínsko Dagmar Quisková.



Rekordní rok navzdory výzvám
Ředitel spolku Jan Černý představil výsledky a statistiky návštěvnosti za uplynulý rok – 101 997 ubytovaných hostů v HUZ znamená rekordní návštěvnost v Opavském Slezsku vůbec a jedná se o téměř dvojnásobný nárůst za posledních 11 let. Tato čísla znamenají nárůst o téměř 11 % za rok 2024 a Opavské Slezsko získalo titul „skokan roku“ v rámci Moravskoslezského kraje. A to i přes zářijové povodně, které oblast zasáhly. Zazněly i konkrétní možnosti zapojení partnerů do plánovaných aktivit, práce s turistickou kartou, propagace a nově vydané Turistické noviny.



Aktuální dotační programy
Mgr. Lucie Ševčíková z Moravskoslezského kraje přiblížila aktuální dotační příležitosti v oblasti cestovního ruchu. Uvedla konkrétní příklady využití a možnosti podpory pro podnikatele, obce i neziskové organizace.

Turistická karta jako nástroj růstu
Mgr. Jaromír Tkadleček, jeden ze zakladatelů systému Turistické karty, ukázal, jak může karta sloužit nejen turistům, ale i partnerům – jako nástroj propagace, motivace k delším pobytům i lepší návaznosti služeb.

Region na talíři – coffeebreak s chutí
Dopolední networking byl doplněn regionálními specialitami ze Slezského Gruntu – trhané maso s placičkami, švestkovou omáčkou a cibulovým čatní. Sladkou tečkou byly ořechové koláčky od Kačky, vítězky Koláčfestu 2025 v rámci Festivalu Zlásky.


Malá soutěž, velká radost
Pro odlehčení programu si účastníci mohli vyzkoušet své znalosti v kvízu „Znáte Opavské Slezsko?“. Výherci si odnesli balíčky plné regionálních produktů – a hlavně dobrou náladu.


Jak na delší pobyty?
Ing. Iveta Hamarneh, Ph.D. představila důvody, proč má smysl podporovat delší pobyty turistů, jaké skupiny návštěvníků mají největší potenciál a co jim dnes brání zůstat déle. Přinesla praktické tipy i inspiraci pro práci s nabídkou regionu.

Novinky z území
Zástupci informačních center z celého Opavského Slezska přinesli aktuality – z Opavy, Kravař, Hlučínska i Hradce nad Moravicí. Zazněly připravované projekty, nové expozice i tipy na letní sezonu. Starosta Budišova nad Budišovkou Patrik Schramm představil projekt nového značení v Krajině břidlice.



Regionální produkty na dosah
Robert Chlebiš představil zkušenosti s prodejními automaty na regionální produkty – jak fungují v praxi, co se osvědčilo a jaké překážky je potřeba řešit. Nechyběla inspirace pro obce, infocentra i samotné výrobce.

Co si z toho odnášíme?
Setkání ukázalo, že Opavské Slezsko má obrovský potenciál – a že ho tvoří hlavně síť aktivních partnerů, kteří chtějí spolupracovat a posouvat region dál. Atmosféra byla otevřená, přátelská a inspirující. Už během dne začaly vznikat nové nápady a konkrétní plány, které mohou vést k dalšímu rozvoji.
🙏 Děkujeme všem partnerům za účast, otevřenost a společné sdílení.
Těšíme se na další spolupráci – a na to, co společně ještě dokážeme.